afvalrace Diet Battle Persoonlijk

Mijn strijd tegen de kilo’s na 1 maand – eerlijke update!

2 februari 2020
Een maand geleden deelde ik in een open en eerlijk, persoonlijk artikel dat ik opnieuw de strijd aan wilde gaan tegen de kilo’s. Oh, wat schaamde ik mij tegenover mijzelf. Ik besloot dat het tijd was voor verandering! Op mijn verjaardag heb ik mijzelf aangemeld bij Newborn Fit Mama en inmiddels zijn we een maand verder. Tijd voor een eerlijke update! Hoe is het gegaan en hoeveel ben ik afgevallen?

Zoveel lieve reacties

Toen ik mijn persoonlijke verhaal met jullie deelde, kreeg ik veel lieve reacties. Veel vrouwen herkenden zich in mijn persoonlijke verhaal en iedereen was zo ontzettend lief en sportief. Dat gaf mij meteen de juiste boost om aan de slag te gaan. Dankjewel hiervoor, dat was zo ontzettend lief en fijn! Ook inspireerde ik andere vrouwen om ook weer te starten met afvallen, dus YES, ik ben blij dat ik mijn verhaal heb gedeeld!

Mijn persoonlijke plan

Bij NBFM heb ik verschillende opdrachten gekregen. Eén daarvan was om een persoonlijk plan op te stellen, met daarin een einddoel én verschillende tussendoelen. Zo maakte ik een plan om op 1 juli terug onder de 85 kg te wegen. Op 1 feb wilde ik de eerste 4 kg kwijt zijn. Omdat ik weet dat ik meestal in het begin het snelst afval, leek mij dit een haalbaal doel.

Hoe ging het deze maand?

Het begin van deze eerste maand ging eigenlijk best goed. De eerste weken had ik een super goede mindset en ging ik alleen maar zonder moeite op mijn doel af. Ik werd nergens door afgeleid en kon het prima volhouden om niet te cheaten en probeerde zelfs een paar workouts uit van het NBFM programma. De eerste week viel ik daarom ook 2 kg af. Netjes! In de tweede week viel ik “slechts 0,6 kg af”. Dat vond ik zelf best wel een beetje balen, zeker omdat ik echt een totaal andere levensstijl had. Daarbij was het best gek dat ik maar zo weinig was afgevallen, wanneer ik keek naar alle aanpssingen in mijn levensstijl.

Een lang weekend weg

In de derde week ging ik samen met vriendinnen drie dagen weg. Heerlijk, maar ook wel spannend. Als dat maar goed zou gaan. Voorheen bestonden deze weekenden namelijk vooral uit lekker veel chillen en (te veel en ongezond) eten. Dit keer wist ik mij goed in te houden met snoepen, maar at ik wel wat minder gezond dan de voorgaande weken. Ik wilde gewoon ook broodjes van de bakker eten en niet in mijn eentje aan de kwark zitten in de ochtend. Toch maakte ik vooral veel verstandige keuzes en at ik heel bewust. Helaas viel ik in deze week ook maar 0,1 kg af.

Nog een weekend weg

In deze week merkte ik ook dat mijn darmen echt moesten wennen aan mijn nieuwe eetpatroon. Ik kon steeds moeilijker naar de wc, waardoor ik ook echt het idee had dat ik alles letterlijk en figuurlijk vast hield. Niet zo prettig. Het weekend daarna ging ik opnieuw een lang weekend weg met mijn lief. Hier gingen de remmer helaas wel wat losser en at ik te vaak en meer. Het was veeeeel beter en bewuster dan ik voorheen altijd at, maar het was gewoon niet zo handig om nu al te doen.

Creavings

Hierdoor merkte ik meteen de rest van de week daarna dat mijn lichaam echt meer last kreeg van alle creavings. Puur omdat ik deze in dat weekend weer had geproefd. Ineens had ik zoveel trek in slechte dingen. Iets waar ik in de weken daarvoor totaal geen moeite mee had. Daardoor was ik aan na de laatste week ook 0,1 kg aangekomen in plaats van afgevallen. Zo jammer.

Hoe vind ik het gaan tot nu toe?

Ondanks dat het afvallen niet zo makkelijk en snel gaat als ik gehoopt had, ben ik wel erg blij. Ik zit nu al een stuk beter in mijn vel. Ik ben mij weer bewuster van wat ik eet en hoeveel ik beweeg. Zo liepen we tijdens ons weekend in Antwerpen ruim 40.000 stappen. Heerlijk vond ik dat! Ik loop zelfs regelmatig naar mijn werk en weer terug. Een half uur flink doorlopen, daar krijg ik echt energie van én ik kan mijn gedachten verzetten. Dat is zo lekker!

Het gaat misschien niet zo snel, maar ik leer nu wel precies waar ik op moet letten en wat mijn grootste valkuilen zijn. Op tijd ingrijpen en mijzelf niet teveel toezeggen. Dan gaat de rem (voor nu) er nog te snel weer af en vlieg ik uit de bocht. Dat gaan we dus niet meer doen! Dat is niet mijn plan, dus ik herpak mijzelf en ga door!

Heb ik mijn eerste doel behaald?

Mijn eerste doel was om op 1 februari -4 kg kwijt te zijn. Dit is 2,6 kg geworden. Ik heb mijn eerste doel dus niet behaald. Maar ik heb veel geleerd en voel mij goed. Ik ga er voor en het gaat mij lukken om dit doel alsnog te halen. Let’s do this!

Wil jij ook afvallen? Hoe ging het in januari?

Spread the love

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Daenelia 2 februari 2020 at 09:57

    2 kilo per maand is toch fantastisch? 4 kilo is echt iets te optimistisch, ook omdat langzaam afvallen gewoon beter is vol te houden.
    Natuurlijk ging het de eerste week fantastisch en ben je daarna een beetje blijven hangen. Je bent waarschijnlijk vooral vocht kwijtgeraakt. Kijk, ik zeg niet dat je elke calorie moet tellen en afwegen, maar het helpt zeker (ik ben niet de enige) om eens een weekje of twee bij te houde, in de Eetmeter van het Voedingscentrum bijvoorbeeld, wat je nou ongeveer eet. En dan niet alleen op die calorietjes letten, maar meer op dingen als vezels, eiwit, vet … Het kost even tijd om bepaalde zaken in te vullen. Zeker als je alles zelf kookt en geen voorverpakte maaltijden eet. Maar het geeft je een inzicht in je eetpatroon en wat je echt binnenkrijgt.
    Lopen is fantastisch en je kan het inderdaad over doen. Plus punt 😉 Maar ik raad je aan om ook een beetje aan kracht training te doen. Dat helpt echt en is belangrijk voor je spierbehoud tijdens het afvallen. Want spieren, die ga je verliezen als je afvalt.

    • Reply Janske
      Twitter:
      2 februari 2020 at 10:22

      Ik hou inderdaad alles bij wat ik eet in een speciale app. Zo zie ik precies hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten ik binnen krijg. Super handig en interessant.

  • Reply Annelies van Hurne
    Twitter:
    2 februari 2020 at 14:56

    Super dat je zo open en eerlijk bent geweest. Ik ben ook veel te zwaar. En ga maandag beginnen met bewuster te eten. Ik wil nu, omdat ik ook gestopt ben met roken, een stok achter de deur hebben. Ik kan niet nog eens 10 kilo aankomen omdat ik ben gestopt met roken.

    Je niet schuldig voelen als het ff niet gaat zoals jij het wilt. Schuldgevoel is niet motiverend en 2kg eraf is er niet bij, toch? Alle beetjes helpen.

    Succes en blijf geloven in jezelf.

    Groetjes Annelies

  • Reply Janske
    Twitter:
    2 februari 2020 at 18:33

    Dankjewel Annelies! Wat goed dat je gestopt bent met roken, super knap. Dat is all en overwinning op zich! Je weet nu al dat je dat kunt, dan gaat dat afvallen je vast ook lukken. Let’s do this! We kunnen het!

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge