Geloof het of niet, maar ik ben één van die moeders die wél graag naar het consultatiebureau gaat. Ik kijk er zelfs enorm naar uit altijd. Ja, echt waar. Natuurlijk kan ik mij voorstellen hoe het er op sommige “consternatiebureaus” aan toe gaat…maar ik geloof dat ik het goed heb getroffen met die van mij. Ik vertel je graag waarom!
Het consternatiebureau
Wanneer ik de ervaringen van andere mama’s lees, schrijven ze negen van de tien keer over het zogenaamde “consternatiebureau“. Stuk voor stuk vertellen ze over hoe verschrikkelijk het is en delen ze alle negatieve ervaringen. Hun kind is volgens de arts te groot, te klein, te dik of te dun voor zijn of haar groei “lijntje”. Baby’s beginnen te vroeg of juist te laat met eten en nog honderd soortgelijke uitspraken om je “zorgen over te maken” worden verteld tegen de (nieuwe en meestal nog onzekere) mama’s.
De arts of wijkverpleegkundige zou vooral melden dat deze mama’s het niet goed doen. Vervolgens komen ze na zo’n bezoekje dus óf super onzeker thuis óf ze zijn daarna van plan om nooit meer terug te komen. Best logisch ook. Je gaat er (meestal) van uit dat zo’n arts of wijkverpleegkundige wel weet waar ze het over heeft, toch? Maar je zit echt niet te wachten op iemand die je verteld dat jij je kind niet op de juiste manier opvoed. Super vervelend wanneer je bezoekje aan het consultatiebureau zo eindigt.
Alles desinfecteren!
In mijn omgeving werd ik vooraf vooral “gewaarschuwd” dat het er ontzettend smerig zou zijn en ik na een bezoekje mijn kind (nog net niet chemisch) zou moeten reinigen voor alle bacillen die er overal op de kleedtafels etc zaten. Ik vond het een wonder dat ik überhaupt nog durfde te gaan.
Ik moet bekennen dat ik daarom de eerste keer behoorlijk zenuwachtig was en totaal niet wist wat ik kon verwachten. Zou het allemaal echt zo verschrikkelijk zijn? Als onzekere nieuwe mama vond ik het best wel even spannend. De eerste “vleeskeuring” zeg maar. Daarnaast was Lola ook een baby met extreem veel krampjes en ze huilde veel. Dat maakte mij natuurlijk als nieuwe mama ontzettend onzeker. Was alles wel goed met haar en deed ik het allemaal wel goed? Gelukkig viel het ontzettend mee en ging ik met een trots gevoel weer terug naar huis.
Tijdens alle bezoekjes aan mijn consultatiebureau heb ik altijd fijne gesprekken gehad met de arts of met de wijkverpleegkundige. Ik heb altijd mijn vragen kunnen stellen en om hulp, tips en bevestiging kunnen vragen.
Altijd met goed gevoel weer naar huis
Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren nog nooit meegemaakt dat ik met een onzeker gevoel weer buiten stond na het verlaten van ons consultatiebureau. Ik was juist weer extra trots omdat ik complimenten had ontvangen over hoe goed Lola of Coco het doen. Ook de bevestiging dat ik het goed deed gaf mij een fijn gevoel.
Natuurlijk is dit niet altijd vanzelfsprekend en wanneer het op wat voor manier niet zo goed gaat met je kindje zijn zij inderdaad vaak de personen die dit aan je melden. Ze geven je advies en het is aan jou of je er iets mee wilt doen. Ik vind dat persoonlijk wel fijn om af en toe gewoon even die bevestiging te krijgen of die extra controle over iets waar je over twijfelt.
Vroeger vs nu
Vooral toen ik net moeder was geworden vroeg ik ze het hemd van het lijf en kwam ik letterlijk met mijn vragenlijstje bij hen aan tafel zitten. Tegenwoordig vind ik vooral het wegen en meten interessant zodat ik kan zien hoeveel onze spruit alweer gegroeid is.
Lola mag binnenkort voor haar drie jaar’s check. Ik ben zo benieuwd hoe (en of) ze de ogentest gaat doen. Ze vindt het prima als Coco alles moet laten checken bij de arts, maar zodra we haar iets vragen dan wil ze niet. Dat gaat nog leuk worden, hihi.
Hoe dan ook, ik vind het jammer dat er zo veel mama’s zo vaak negatieve ervaringen hebben op het consultatiebureau. Waren ze maar allemaal net zo relaxt als die van “mij”. Ik kijk in ieder geval nu alweer uit naar ons volgende bezoekje!
Ben ik de enige mama die het leuk vind om naar het consultatiebureau te gaan? Heb jij een haat of liefde verhouding met het consultatiebureau? Waarom?
Bij ons zijn het lieve vrijwilligers (meestal wat oudere dames) die je kind wegen en meten. Die doen dat met liefde en plezier. De arts is er eentje die ze liever nergens anders willen… Maar ik ben erg blij dat dit soort instanties bestaan hoor. Ze zijn toegankelijk voor iedereen en ze zeggen je wanneer je spuitjes moet gaan laten zetten en het kost je niets. Erg dankbaar ben ik.
Hihi. Hier is juist de arts wat ouder en de rest nog best jong.
Nou ik vind het geen leuk uitje maar zie er ook niet tegenop. Heb er nooit echt vragen gedropt ofzo, daar had ik andere mensen voor. Vond de kinderarts in het ziekenhuis toch net een streepje voor hebben dan een kinderarts daar die je kind 5 minuten ziet. Wel heb ik nu een nare smaak erbij omdat ze ons gewoon vergeten zijn. Tot twee keer toe. Heb dan ook ergens in april pas een afspraak met Fay terwijl ze dan al een maand drie is.
Maar goed, we zullen zien.
Dat is ook echt stom! Lola mag eind mei. We zijn nu alvast aan het “oefenen” voor de oogtest (we hebben huiswerk gekregen). Ik weet nu al dat ze prima kan zien, maar ik ben benieuwd of ze dat ook daar durft te laten zien 😉
Wij hebben ook hele goede ervaringen met het consultatiebureau. Ik word wel eens moe van het eeuwige gezeur erover. Uiteindelijk zijn ze er toch om je te helpen.
Klopt. Maar ik begrijp ook wel dat het vervelend kan zijn als je altijd vervelend “commentaar” krijgt bij je consultatiebureau. Gelukkig heb ik daar zelf nooit last van gehad.
Ik ga niet zeggen dat ik het leuk vind, maar ik vind het inderdaad soms wel heel erg fijn om weer te kunnen gaan. Ik neem altijd een lijstje met vragen mee. En ze geven echt wel goede adviezen. En ze geven mij het gevoel dat ik niet hun adviezen perse hoef op te volgen, maar dat ik wel moet kijken naar wat bij mij en mijn gezin past. Dus ook ik vind het CB geen ramp.
Inderdaad. Zo voelt het hier ook. Ik kijk wat ik kan met het advies en meestal ligt het wel in mijn straatje.
Ik ben ook helemaal tevreden met ons cb hier. Als ik vragen heb krijg ik goed en duidelijk antwoord waar ik iets mee kan. Zijn altijd erg vriendelijk en het is er altijd keurig schoon!
Fijn! Hier is het ook altijd erg schoon en opgeruimd. Ik heb nog nooit iets ranzigs gezien ofzo, haha. Lola vermaakt zich altijd prima in de wachtruimte met alle fietsjes. Ook leuk!
Mijn ervaring is helaas niet goed. “Gezeur” over groeicurces heb ik geen last van. Ze mekkeren wel, maar daar trek ik me niets van aan. Ik neem het 1 van de artsen vooral kwalijk dat ze mij vertelde dat Luuk zeker geopereerd zou moeten worden aan zijn amandelen. Ik schrok me rot en maakte een afspraak bij de huisarts. Die heb ik nog nooit zo hard zien lachen. Het was grote onzin.
Ik heb dat aangekaart bij het CB en de arts in kwestie weigert mij sindsdien te zien en/of spreken. Toen bleek dat ze Luuk zou zien tijdens een inval dag vorig jaar, werd ik gebeld door de wijkverpleegkundige dat ze vanwege omstandigheden de afspraak moesten verzetten. Dat soort dingen schieten bij mij in het verkeerde keelgat. Dat je een fout maakt kan, maar wees dan zo netjes er gewoon even rustig over te praten. Sindsdien ben ik afgeknapt op die gasten.
Met Maik heb ik op zich nog niet veel gedoe gehad, behalve dan dat ze vinden dat hij te slank is. Ach, ik ben allang blij dat hij blijkbaar mijn dikke-genen niet heeft overgenomen 😉
Bizar echt! Zoiets geloof je toch niet. Je hebt helemaal gelijk dat het bij je in het verkeerde keelgat is geschoten. Erg onprofessioneel ook zeg. Zonde.
Ik heb nooit slechte ervaringen gehad met het Consultatiebureau.
Mijn zoon was 18 maanden toen hij bij ons kwam, dus ben daar ook maar twee keer geweest. Alleen voor een paar prikken, die hij nog moest krijgen, maar dat weet ik niet meer zeker.
Mijn dochter was twee jaar en 4 maanden, dus ook alleen maar om te meten hoeveel ze gegroeid was en misschien nog een prik, dat weet ik niet meer.
Dus veel ervaring heb ik niet, maar ik vond ze altijd wel vriendelijk en was altijd weer blij dat het goed ging met de kinderen.
Hun adviezen waren goedbedoeld en ik had er soms ook wel wat aan.
Het is ook al weer zolang geleden voor mij. ( ongeveer 40 jaar geleden) Hele andere tijden.
Toen nam je sneller iets aan van een ander.
Mijn dochter kwam er vaak heel boos vandaan, omdat ze het niet met hen eens was.
Ik dacht dan, ach kind , wees blij dat ze er zijn en je kunt je vragen bij ze kwijt en voor je het weet hoef je er niet meer heen.
Maak je niet zo druk.
Maar, ja, iedereen ervaart het weer anders.
Ik had in ieder geval goede ervaringen en was altijd weer blij dat het goed ging met de kleintjes.
Inderdaad. Fijn dat het bij jou ook altijd goed heeft gevoeld en dat je er ook wat mee kon. 🙂
Ik vind het ook altijd leuk om naar het consultatiebureau te gaan. Ga er binnenkort ook een blogje over schrijven 🙂 We zijn net weer terug van een afspraak voor Quinn. Ook ik vind tegenwoordig vooral het wegen en meten interessant, maar heb ook weleens vragen over Quinn zijn voeding. Vooral door de combi borst- en flesvoeding die hij kreeg en omdat we nu gaan overstappen op volledig fles.
Het is zeker fijn om hen te kunnen vragen naar bevestiging hoe je het beste kunt overstappen inderdaad. Ik ben benieuwd naar je artikel 🙂
Hier zijn er ook super lieve dames die het consultatiebureau runnen. Zelfs bij de oudste hadden ze helemaal geen vooroordelen (ik was 18 toen de oudste geboren werd…). Bij de tweede precies het zelfde verhaal, super lief en natuurlijk wel eens onbedoelde tips, maar die gaan gewoon het ene oor in en het andere weer uit..
Wat goed! Nou inderdaad…maar dat moet je sowieso doen bij tips van artsen of anderen 😉 filteren wat je nuttig vindt en de rest laten gaan 😉
Ik vind de verpleegkundige heel prettig, maar heb weinig vertrouwen in de arts. Mijn huilbaby van 6 maanden kon niet allergisch zijn, dat zag ik verleerd. Hij moest maar minder drinken en meer vast voedsel eten(!!). Na dat advies was ik er wel klaar mee, ik weeg en meet en laat prikken maar vertel haar vooral niet te veel.
Heel verstandig dan. Zou ik denk ik ook doen in zo’n situatie. Ja en amen knikken en daarna weer gaan 😉 Wel vervelend dat de arts zo’n vreemd advies geeft trouwens.
Wat fijn dat je tevreden bent over het consultatiebureau.
zeker fijn. Jij ook, of juist niet? 😉
Ik vind het ook altijd leuk om te gaan. Ik ga er ook sltijd met een tevreden en grots gevoel naar huis. Daar zijn ze heel goed in op ‘ons’ cb.
Fijn dat jij ook zo tevreden bent! Dat trotse gevoel is inderdaad zo herkenbaar. Grappig hè?!