Kids Lola Loves Review

Lola Loves #8 – Tiptoi – Eerste Letters boek

5 januari 2017
dsc08854Sinds vorige maand heeft Lola één favoriet soort speelgoed, namelijk haar interactieve ‘Eerste Letters’ boek van tiptoi en de tiptoi stift. Iedere dag speelt ze hier met veel plezier mee en ze kan zich er prima (zelfstandig én lang!) mee vermaken. Zelfs ondanks dat ze pas 2,5 jaar oud is en de adviesleeftijd 4 tot 6 jaar is. Ook ik zelf ben inmiddels groot fan van het tiptoi boek en de stift!

Interactief speelgoed

Je hebt allerlei soorten speelgoed voor peuters, van supersonische knuffels die een eigen leven lijden tot een Wobbel waar je met je eigen fantasie jezelf uren mee kunt vermaken. Je kunt hele werelden bouwen met je verzameling Duplo of moedertje spelen met je favoriete pop. Er zijn zo veel verschillende soorten speelgoed dat je soms van gekheid niet meer weet wat je moet kiezen.

papa en Lola samen met de tiptoi

papa en Lola samen met de tiptoi

Ik ben zelf voorstander van passief speelgoed. Het liefst laat ik Lola zelf ontdekken tijdens het spelen en haar fantasie gebruiken. Hier is dus ook maar (sinds een paar weken) pas één V-Tech poppetje in huis (die toevallig in een cadeaupakket zat). Als er dan tóch batterijen in zitten dan het liefst speelgoed waar je iets van kunt leren. Speelgoed wat interactief is en wat je kind prikkelt. Zo zag ik op de reclames, die ik meestal heel snel doorspoel of weg zap, een reclame over de tiptoi producten voorbijkomen. Ik was direct nieuwsgierig. Vooral omdat het een interactief leersysteem is wat kleine kinderen op een spelende wijs de wereld laat ontdekken.

dsc08865Vanaf 2,5 jaar?

Toen ik de kans kreeg om één van de tiptoi boeken met onze bijdehante peuter Lola uit te proberen was ik erg enthousiast. Ik vond dit echt iets voor Lola. Het was natuurlijk wel even afwachten of ze niet nog wat te jong zou zijn omdat de adviesleeftijd vanaf 4 jaar is en Lola pas net 2,5 is. Al snel kwamen we er achter dat onze peuter meteen helemaal geïnteresseerd was en meteen al bij de eerste kennismaking hield mevrouwtje het zonder moeite ruim een uur lang vol om haar nieuwste speelgoed te ontdekken. Lola was meteen “verkocht” en wilde de dagen daarna iedere dag opnieuw “tiptoiien”, zoals ze het zelf noemde.

dsc09611De tiptoi stift

Om het boek te kunnen gebruiken heb je “de stift” nodig. De stift kun je gebruiken bij alle tiptoi spellen, boeken en het tiptoi speelgoed. De stift geeft geluiden, gesproken tekst en speelt muziek af. Met een optische sensor zet hij de onzichtbare codes om in geluiden. Vooraf download je alle audiobestanden en daarna kun je meteen beginnen met spelen. De stift ligt makkelijk in de hand bij kleine kinderen en het geluid is makkelijk harder en zachter af te stellen.

Eerste Letters boek

Voor Lola koos ik voor het interactieve boek “Eerste Letters” omdat ze inmiddels al een beetje interesse toont in het alfabet. In het boek staan mooie illustraties in verschillende thema’s. Zo heb je het hele ABC er in staan, maar ook een illustratie over een klasje & op het strand. Maar ook bijvoorbeeld op de kinderboerderij, in de winkel en nog veel meer bekende locaties. Op al deze pagina’s kun je alles in de illustratie aan’tippen’ met je tiptoi stift. Wanneer je dit doet verteld je stift iets over datgene wat je aan ‘tipt’. Dit kan een woord, geluid of verhaaltje zijn. Ook kun je verschillende spellen spelen zoals “ik zie, ik zie wat jij niet ziet” of je moet bijvoorbeeld de juiste letters zoeken.

dsc08859Mijn ervaring

Omdat er zo veel verschillende mogelijkheden en opties zijn kan je kind telkens weer nieuwe dingen ontdekken. Hierdoor wordt hij of zij continu opnieuw gestimuleerd waardoor het nooit saai wordt. Lola moest in het begin even leren hoe ze bijvoorbeeld zelf moest beginnen en waar alle icoontjes onderaan de pagina voor staan. Zodra ze deze begreep kon ze al helemaal zelfstandig spelen, leren en ontdekken met de tiptoi. Nu betrap ik haar dat ze zelfs al hele teksten mee kan zeggen met sommige personages in het boek. Ze leert op deze speelse manier zo ontzettend snel. Dit speelgoed is niet alleen maar leuk voor kinderen, zelfs de opa en oma’s en papa en mama vinden het leuk om met de tiptoi te spelen.

Door de grote diversiteit aan geluiden is het niet zo irritant als sommige andere soorten speelgoed (wat bijvoorbeeld maar 10 verschillende geluiden kan maken). De stift kan ook heel erg zachtjes én je kunt er een koptelefoon op aansluiten zodat je als buitenstaander niets hoeft te horen. Ideaal! Zo kan je kind de hele dag ongestoord spelen met zijn of haar tiptoi speelgoed!

oma en Lola samen met de tiptoi

oma en Lola samen met de tiptoi

Zoals je kunt concluderen ben ik, net als Lola groot fan van tiptoi en kan dit speelgoed ook echt aanraden voor andere kinderen. Het lijkt misschien even wat prijzig om de stift aan te schaffen. Maar je kunt geld besparen door een van de starter sets kopen waar zowel een boek als de stift in zit. De losse boeken kosten zo’n €19,95 per stuk. Op dit moment kun je onder andere kiezen uit Eerste Letters, Engels &  Muziek. Maar ook bijvoorbeeld de wereld rond, piraten, op de boerderij en nog veel meer leuke onderwerpen. Met de tiptoi stift kun je oneindig variëren door nieuwe boeken aan te kopen. Boeken ruilen met vriendjes en vriendinnetjes is natuurlijk ook een leuk idee!

Naast de tiptoi boeken heb je ook tiptoi spellen en nog meer verschillende soorten speelgoed wat waarschijnlijk nog veel meer uitgebreid zal worden. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos. Perfect voor kinderen die spelenderwijs de wereld willen ontdekken. Een echte aanrader dus!

Kende jij de tiptoi stift en boeken al?

Lees hier nog meer toffe “Lola Loves” reviews over producten waar Lola dol op is!

Bekijk hier een aantal van de tiptoi producten: